Startsida

27 sep. 2016

Komma igång med löpning!

Hej,
Tidigare skrev jag ett inlägg om hur man håller sig motiverad. I detta inlägg tänkte jag skriva lite hur man kommer igång med löpning. När jag väl började springa för mer än 7 år sedan så luffade jag nog mest. Jag luffade mellan lyktstolpar.


Allt började när jag bodde i Kållered, som också ligger strax söder om Göteborg. Vi bodde inte långt bort från en sjö som det gick att gå eller springa runt. Tyvärr vet jag inte hur långt det är runt sjön men man var ute ungefär 30 minuter så kanske 4-5 km. Tror att Vincent var kring 3 år på den tiden. Jag hade börjat redan då att tänka på att något måste ske med min kropp. Jag mådde inte så bra, många gravidkilon som jag ville ha bort.

Jag började med att gå, gå i rask takt så att jag blev riktigt svettig. Powerwalk kan man nog kalla det. Därefter började jag lufsa mellan lyktstolpar, gå en och lufsa en. Jag var inte ute och lufsade mer än 2 gånger per vecka. När jag kände att jag orkade mer utmanade jag mig själv genom att lufsa längre och längre.

Men om man summerar det så spring, lufsa eller jogga 1 minut, därefter gå 3-4 minuter för att få ner flåset/pulsen. Du behöver inte vara ute mer än 15-20 minuter i början. Allt för att kroppen ska vänja sig med rörelsen. Du ska inte bli en elitlpöpare vid start, så ta det lugnt! Få leder, muskler och ligament att välja sig.

När du springer så visualisera dig själv som lång, lätt och snygg. Sträck på dig och slappna av i axlarna. Låt fötterna flytta sig på ett sätt som känns bekvämt, ta inte för långa kliv. Känn in rytmen!

Ge det tar minst en månad, för att du ska hinna vänja kroppen och känna av de endorfiner som frigörs, "måbra" hormonerna. Tänk på att inte pendla med överkroppen som om du boxas. Gör du det går det åt så mycket energi på fel sätt, som du kanske behöver till din löpning istället.

Idag finns det väldigt många bra appar du kan ladda ner till din smartphone, Funbeat, Strava och Runkeeper är några utav de som finns. In och ladda ner någon som passar dig. I dessa appar kan du se vilket tempo du håller, hur långt du sprungit. Men framför allt kan man ladda ner ett program så hjälper dig med din löpning, beroende på vilket mål du har.

Att anmäla sig till ett lopp kan också var en morot för att fortsätta sin löpning. Själv anmäler jag mig hela tiden till olika lopp som Midnattsloppet, Göteborgsvarvet, Vårruset osv. Nästa år tänkte jag åka Tjejvasa igen + Kortvasan på 45 km. Allt för att fortsätta min träning.

Lycka till med din löpning, hör gärna av dig ifall du undrar över något.
Kram









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar